Højdeskræk

23/09/2011

De fleste mennesker kender følelsen af at blive en smule svimmel, når de befinder sig på meget høje højder. Det vil sige, at når man står på toppen af en større bakke, et bjerg eller befinder sig i toppen af et højhus. Denne skræk kaldes akrofobi eller mere populært: højdeskræk.

Højdeskræk forekommer i meget forskellige sværhedsgrader hos forskellige mennesker. Mange mennesker har et relativt afslappet forhold til højder, og føler ikke en skræk, eller frygt, når de befinder sig ved store højder. Det kilder ofte bare en smule i maven eller giver en lille smule svimmelhed. Det er ofte ikke en lidelse for disse mennesker, men mere en del af oplevelsen. Har du eksempelvis aldrig prøvet at gå helt til kanten på en større bakke, gentagne gange, for at mærke følelsen af begyndende højdeskræk. Sådan er der rigtig mange mennesker der har det, og dette giver dem ikke særlige problemer ved højder.

Men nogle mennesker har betydelige problemer ved højder. Det starter ofte, når de skal særligt højt op på et sted, som de ikke har været før, som for eksempel hvis man er på rejse til New York City, og skal op i nogen af de utallige højhuse. Højdeskrækken kan pludselig sætte ind relativt uventet, mens andre mennesker bare skal op på toppen af Rundetårn i København, før de får galoperende højdeskræk og vil ned igen med det sammen.

Nogle af de typiske symptomer på højdeskræk, er de samme som det er ved mange andre fobier, at man begynder at svede, ryste på hænderne og får hjertebanken. Derudover er der også et lettere komisk symptom, som opstår når højdeskrækken indtræder. Dette komiske symptom består i, at forsøge at dukke sig, eller søge mod jorden, i så høj grad som muligt – komisk når man tænker på at mange menneskers højdeskræk ofte optræder mange hundrede eller tusinde meter oppe i luften, hvor den halv- eller hele meter man vinder ved, at dukke sig, ikke betyder synderligt meget.

For de mennesker som lider af højdeskræk, er symptomerne ikke særligt komiske, men ofte fulgt af stor lidelse. Noget som disse mennesker hellere end gerne vil slippe af med. Det kan ske gennem forskellige øvelser. Nogle af de mest populære består i, at nærme sig højder langsomt. Altså at starte roligt ud, i eksempelvis Rundetårn, med at gå ud til kanten og kigge ned, og så langsomt tage højere og højere op, indtil man ender med at kunne se udover kanten på højhuse.

Højdeskræk er et problem mange lider af – Har du erfaringer med Højdeskræk så skriv din mening i debatten nedenunder.

Skriv din mening