Præstationsangst

23/09/2011

Præstationsangst findes i mange forskellige former, og medfører ofte betydelige udfordringer for de som er ramt af disse. Præstationsangst kan komme til udtryk ved eksempelvis en eksamenssituation. Her skal eleven/den studerende op og bevise sit værd ved det grønne klæde. Kan vedkommende leve op til de krav der stilles, så udløser det selvfølgelig en god karakter, der kan forbedre mulighederne for job eller videregående uddannelse. Men frygten for, at man ikke kan yde så godt som man tror, kan faktisk forværre selve præstationen, således at frygten for at man ikke yder godt nok, resulterer i at man ikke yder godt nok. Dette er præstationsangstens paradoks, og noget mange mennesker frygter.

Men præstationsangst ved eksamensborde, er kun et ud af mange forskellige former man kan få præstationsangst på. En anden form, er seksuel præstationsangst. Dette kan vise sig ved, at man, når man skal dyrke sex med en anden person, rammes af en stor frygt for hvorvidt man gør det godt nok. Denne frygt kan gå en og lamme vedkommende i sådan et omfang, at evnen til at gennemføre et samleje forhindres. Dette kan sætte gang i en ond cirkel, hvor éns forsøg på at tilfredsstille éns partner bliver totalt overskygget af frygten for, at man ikke skal kunne evne det.

Man kan dog heldigvis godt gøre noget ved præstationsangst. Den præstationsangst man oplever ved eksamensbordet, er eksempelvis almindeligt kendt, og rigtig mange mennesker lider af denne form for præstationsangst. Denne kan overkommes ved, at man gennem forskellige øvelser prøver at forberede sig mentalt på eksamenssituationen.

Det kan eksempelvis være at visualisere hele eksamensdagen for sig selv, og på denne måde opnå en fortrolighed med eksamen. På denne måde kan man forberede sig på de udfordringer eksamen byder på, så man ikke bliver overrasket på selve dagen. Hvis man spontant bliver overrasket, så kan éns nervøsitet eller præstationsangst nemlig mangedobles. Man er tryggere, hvis man færdes i det vante omgivelser og med trygge rutiner.

Med hensyn til den seksuelle præstationsangst, så kan det være en god idé at optimere sine forventninger til den seksuelle akt. Man skal ikke nødvendigvis være en græsk gud eller lignende. Mindre kan også gøre det. Derudover kan det også være en god idé, at kontrollere sit indtag af usunde fødevarer eller alkohol, da det kan forbedre den fysiske præstation, og gøre en mere opmærksom på partnerens behov og følelser. Ved hjælp af disse ganske få råd, kan du nemt optimere dit seksualliv betragteligt.

Præstationsangst er mange ting, men man kan altså gøre noget ved dem. Blandt andet i form af øvelser, kurser eller lignende.

Har du problemer med Præstationsangst? Eller er det kommet dig over problemet, så vil vi meget gerne høre din mening. Skriv om hvad du arbejder med ved dig selv, og hvordan du gør det. På forhånd tak :-)

Skriv din mening