Rygestop

23/09/2011

Rygestop er for mange rygere et stort ønske, men også et ønske som kan være meget svært at indfri, da rygning ofte er en indgroet vane, som kan være meget svær at slippe ud af, og som kan have været en del af éns hverdag i årevis, ja, endda i årtier for nogle menneskers vedkommende. På denne måde er nogle af disse mangeårige rygers hverdagsrutiner bygget op omkring det at ryge cigaretter. Det kan eksempelvis være, at man i årevis har været vant til at have en pakke cigaretter liggende på natbordet, og derefter, som det første når man vågner om morgenen, snuppe sig en cigaret. Eller at man er vant til at tage sig en cigaret efter hårdt arbejde, motion eller sex.

Vaner som disse kan være meget svære, at slippe ud af, og kan medføre at man opfatter sin hverdag helt anderledes end sædvaneligt – en stor udfordring for mange. Derudover er der det rent fysiske aspekt. Når man stopper med at ryge, så får man abstinenser og disse er voldsommere jo flere år man har været afhængig af rygning. Dertil kommer, at mange mennesker er mindre fornuftige, så snart de er ude af hverdagens trygge rammer, og eksempelvis forsætter med at ryge, når de er til fest, på ferie eller lignende.

Ferie er ellers også et godt sted at stoppe med at ryge. Det skyldes at man, når man er på ferie, alligevel har brudt med sine normale vaner, og derfor har nemmere ved at slippe af med sine hverdagslige vaner. Men skal du ikke på ferie, og kunne du alligevel godt tænke dig at stoppe med at ryge, så kan det være en rigtig god idé at benytte sig af nogle af de mange rygnings substitutter der findes, som eksempelvis nikotin tyggegummi eller cigaretter, der spyder damp i stedet for røg. På denne måde kan man få nedsat sine abstinenser, men i stedet få tilfredsstillet sit behov nikotin.

Det kan også være en rigtig god idé at starte på et rygestop kursus, da dette kan give dig redskaber til dit rygestop. Det kan eksempelvis være at du skal hjælpes, på den ene eller anden måde, så vil du ofte finde stor hjælp og støtte på dit rygestopkursus. En hjælp du vil værdsætte meget højt i mange år efter, at du har afsluttet dit rygestop. Denne erfaring har gjort mange mennesker lykkelige – og meget sundere.

Er du stoppet med at ryge? Hvad hjalp dig?

Se resultater

Loading ... Loading ...

Prøver du at stoppe med at ryge? Eller er det lykkedes for dig? Skriv om dine erfaringer.

4 Responses to “Rygestop”

  1. anunym siger:

    Har skrevet på rygestoplinien under(røget i over 40 år) og ikke sprunget over 1 eneste dag i alle de år.Har aldrig været stoppet bare 1 døgn—–før nu—Jeg har altid dyrket meget sport, men er blevet ældre og blev forpustet lidt før—nogle gange kunne jeg mærke min puls steg meget ved trapper—blev forpustet når jeg arbejdede hårdt–små tegn som jeg er blevet opmærsom på efterfølgende—Det var først da jeg når jeg skulle til at sove, skulle trække vejret gennem munden for at få ilt nok; fik alarmklokkerne til at ringe. Jeg hostede meget ofte eller hver dag (især om morgenen) og var altid forkølet.(men det havde jo ikke noget med min rygning at gøre)Det var jo nok forkert, men det ser jeg først nu.Gik til lægen og jeg fik tilbud om champix-TABLETTER. De første 8-10 dage kunne jeg ryge normalt.. Det gjorde jeg også og jeg synes de første dage ikke at de hjalp en skid—men forbruget faldt alligevel og trangen var vist faldet en lille smule..Røg sidste cigaret den 10 /9–2011, så min første dag uden røg var en grim dato 11 september–DEt blev også en grim dag jeg altid vil huske, men ikke vil skrive om her..Der skete noget grimt.–Jeg tog champix( 2 hver dag de første dage) men fik kvalme og luft i maven af dem og vågede flere gange om natten.Ville prøve kun at tage champix om morgenen ,men det hjalp ikke meget, men jeg kunne så bruge dem dobbelt så lang tid(de er ret dyre)–Det er svært og dagene er meget lange. Bruger min e-cigaret når det kniber,..Den giver lidt røg ,men ikke meget.Tygger også tyggegymmi uden nikotin.Tager dybe vejrtrækninger og minder mig selv om at det er dejligt at kunne trække vejret, og tænker på at min hoste er væk.Er heller ikke forkølet, men min nærmeste er ved at være træt af det…Håber jeg holder ud____

  2. Møffe siger:

    Jeg har nu været 100% røg- og nikotinfri i seks dage. Jeg har været ryger i ca. 17 år, og har tidligere gjort mange forsøg på at stoppe. Mit hidtil længste rygestop varede i to måneder.

    Dengang læste jeg en bog af Allan Carr, som hedder “Hold så op med at ryge”. Den anbefaler at man ikke erstatter cigaretterne med noget som helst, og da slet ikke nikotinholdige produkter – så det har jeg ikke gjort.

    Selvfølgelig kan nikotintrangen komme op i en, og jeg har ikke helt kunne undgå at mit forbrug af kaffe og søde sager er steget – men der er jo heller ingen der har lovet mig, at det skulle være nemt at kvitte tobakken. Det handler jo til syvende og sidst om viljestyrke, og om at have det nødvendige psykiske overskud når man tager beslutningen om at stoppe.

    Nikotinprodukter kan hjælpe med at dulme abstinenserne, men fastholder den afhængighed som det egentlig handler om at slippe ud af. Mit råd er: Kick the habit – tag en “kold tyrker”.

  3. Jesper siger:

    Jeg stemmer også klart for at en kold tyrker er vejen frem. Men jeg kender også folk som har haft held med hypnose.

  4. Marianne siger:

    Efter 30 år som ryger (20stk) er jeg i gang med et rygestop med Champix. Det fungerer rigtig godt og jeg er positiv. Er holdt op med at hvæse og pibe fra lungerne om natten efter 2 dage uden smøger, har fået lugte og smagssans tilbage og er bare rigtig glad. Champix skal tages efter et måltid mad og helst med 2 store glas væske i maven for at undgå kvalme. Hvis kvalmen opstår, er den væk igen efter 30-45 minutter. Prutter lystigt men betyder det noget når man ser på den største gevinst??
    Elsker livet og holder fast i mit rygestop for at få nogle ekstra år.

RSS feed til kommentarer til dette indlæg. And trackBack URL.

Skriv din mening