Sukker afhængighed

23/09/2011

Sukker er en fundmental råvare for hele verdens befolkning. Rigtig mange forskellige retter kan tilsættes sukker, og dermed opnå en sødere smag. Rigtig mange fødevarer har allerede tilsat sukker, det gælder blandt andet færdigretter og fastfood.

Den menneskelige hjerne er indstillet til, at belønne os hver gang vi indtager sukker eller salt, som er nødvendige for vores overlevelse, men som også kan være yderst skadeligt i for store mængder. Sukker findes i mange forskellige fødevarer, hvor man ikke umiddelbart forventer det. Det kan eksempelvis være i pasta, hvide ris eller hvidt brød. Det har årtiers sundhedskampagner bidraget til at vende, således at mange mennesker nu er klar over de sundhedsmæssige konsekvenser af at spise for meget af disse.

Sukker kan give mennesket seriøse problemer med fedme, et af dette århundredes største sundhedsproblemer. Dette skyldes at sukker er aldeles energirigt, og at det kan være svært at komme af med al den energi igen, med mindre man motionerer stort set hele tiden. Derfor er det altid en god idé, at begrænse éns sukkerindtag så meget som muligt. Også fordi at et forøget sukkerindtag sætter éns naturlige behov efter mere sukker i vejret, og der derfor skal mere og mere til at opfylde éns sukkerbehov. Det bliver en ond cirkel, hvor man ikke føler sig helt tilfreds selv om man har indtaget mere sukker end sidst, næste uge indtager man så endnu mere sukker, men føler sig stadig ikke helt tilfreds, hvorefter man indtager endnu mere sukker – således forløber den onde cirkel.

Har du et meget højt sukkerindtag, så overvej at begrænse sukkerindtaget på nogle af de fødevarer du alligevel ikke rigtig har brug for. Det kan for eksempel være kagen til aftenkaffen eller lørdagsslikket, som for mange mennesker er blevet en fast bestanddel af hverdagen, men en meget skadelig del af hverdagen, samtidig med at den tilfører langt mere sukker til kroppen end kroppen har behov for, og derfor gør folk fede, hvis de ikke når at slippe af med den overskydende energi i tide.

Derudover giver et højt sukkerindtag også en lang række andre irriterende følger. Det kan eksempelvis være søvnløshed, irritation, urolighed og lignende. Det skyldes, at kroppen bliver afhængig af sukkeret og derfor reagerer med irritation hvis den ikke får sin daglige mængde. Derfor anbefales det at droppe sukkeret og finde andre, og sunde, alternativer således at du slipper for de negative følger af for meget sukker.

Er du afhængig af sukker? Eller er du kommet dig over din afhængighed? Skriv om dine erfaringer i debatten nedenunder.

Skriv din mening